Jak wezwać pogotowie?

Jak wezwać pogotowie ratunkowe?

Takie pytanie często zadaje sobie osoba która ma nagłą potrzebę, wezwania zespołu ratownictwa medycznego lub innych służb ratowniczych. W tym artykule nakreślimy wam jak “poprawnie” wezwać pogotowie, jakie informacje powinno zawierać zgłoszenie oraz to jak wygląda proces przyjmowania zgłoszenia pod numerem alarmowym 112 lub 999. Zapraszamy do lektury!

Jakie informacje powinno zawierać zgłoszenie?

W pierwszej kolejności powinniśmy podawać dokładny adres zdarzenia. Często jest tak ze ludzie dzwonią na pogotowie i mówią wszystko oprócz adresu gdzie ma pojechać zespól karetki i się rozłączają. Jeśli numer dzwoniącego się wyświetla to dyspozytor dzwoni i dowie się o dokładny adres, ale to wydłuża reakcje i czas dojazdu karetki. A często o życiu czy śmierci decydują minuty.

Kolejny powód dla którego należy podawać ADRES na pierwszym miejscu to ze nigdy nie wiemy czy nie zdarzy się coś co przerwie nam połączenie z dyspozytorem np. rozładuje nam się bateria w telefonie, telefon ulegnie uszkodzeniu lub np. nie stracimy przytomności. Powodów może być mnóstwo.

Zwróć uwagę również na to aby podając adres podać nazwę miejscowości. W dobie telefonów komórkowych zdarza się tak ze możemy się połączyć z dyspozytorem pogotowia w innym mieście niż jesteśmy. Dość głośny przykład tego mieliśmy w czasie katastrofy budowlanej w Katowicach, kiedy to duża liczba osób dzwoniła na pogotowie ratunkowe. Zablokowano centrale i automatycznie przełączano ludzi do dyspozytorów z innych miast. Pech chciał ze akurat w tych miejscowościach była ulica o tej samej nazwie co Katowicach i karetki wysyłano…

Źródło: pierwszapomoc.net.pl

W sposób krótki i zwięzły powinniśmy przekazać informację o zdarzeniu. Czy jest to wypadek samochodowy, upadek z wysokości czy też nagłe zatrzymanie krążenia itp. 

Bardzo ważna informacja, dzięki której dyspozytor wie, ile zespołów ratownictwa medycznego, zastępów straży pożarnej czy też policji wysłać na miejsce zdarzenia. 

Informacja ta jest szczególnie istotna, gdyż dyspozytor wie, jaki zespół wysłać. W przypadku nagłego zatrzymania krążenia wysyła się karetkę specjalistyczną, na pokładzie której jest dwóch ratowników medycznych i lekarz, natomiast do wypadków komunikacyjnych najczęściej wysyła się karetkę podstawową. 

Koniecznie podaj swoje nazwisko i nr telefonu. Nieraz karetka ma problem z dojazdem np. nie można odnaleźć adresu lub potrzebne są dodatkowe informacje. Odmowa podania tych danych może zostać zinterpretowana przez dyspozytora ze nasz telefon to głupi żart.

Jak wygląda przyjmowanie zgłoszenia?

W naszym województwie większość numerów alarmowych została już przełączona w jeden numer alarmowy 112. Oznacza to tyle, że dzwoniąc przykładowo pod numer 997 nie dodzwonimy się już do dyżurnego policji z naszego miasta a do najbliższego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. 

W wypadku zgłoszeń typowo dla policji czy straży pożarnej, sprawa jest prosta, operator numeru alarmowego przekazuje informację o zdarzeniu do odpowiedniej jednostki, natomiast w wypadku zgłoszeń medycznych zaczynają się schody. 

Kiedy dodzwonimy się pod numer alarmowy będziemy musieli przekazać wszystkie informacje które wyszczególniliśmy powyżej, następnie gdy zdarzenie okaże się że wymaga interwencji zespołu ratownictwa medycznego, nasze połączenie zostanie przekazane do dyspozytora medycznego, u którego ponownie będziemy musieli przekazać informacje o zdarzeniu.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.